Hrvaški startup DotMetrics je postal uradni analitični sistem za zbiranje podatkov o obiskanosti britanskih spletnih strani. Trg spletnega oglaševanja v Veliki Britaniji je vreden 15 milijard funtov, ta proračun pa bo v veliki meri razdeljen prav na podlagi podatkov DotMetrics. Podjetje DotMetrics je zmagalo na razpisu UK Online Measurement (UKOM), gre za specializirano podjetje, ki so ga ustanovili večji založniki in združenja oglaševalcev za večjo preglednost trga. Na razpis se je DotMetrics prijavil v partnerstvu z Ipsosom, eno največjih svetovnih agencij za raziskave trga, pri čemer so skupaj za seboj pustili velike konkurente na svetovnem trgu zbiranja podatkov.
DotMetrics je do zdaj zbiral podatke v državah v Adria regiji in to je njihov prvi korak na zahodnoevropske trge. V Sloveniji je projekt Merjenje obiskanosti spletnih strani – MOSS sindicirana raziskava neprofitnega značaja, ki poteka pod okriljem Slovenske oglaševalske zbornice (SOZ). V okviru SOZ raziskavo financira in z njo upravlja Svet pristopnikov k MOSS, ki za tekoče upravljanje z raziskavo imenuje Izvršni odbor, za nadzor nad metodologijo, izvedbo, kakovostjo ter točnostjo podatkov pa Strokovno komisijo. Sistem sodelovanja je torej zelo podoben sistemu v Veliki Britaniji, tako organizacijsko kot tudi izvedbeno. Nenazadnje je strokovni nadzor tisti, ki skrbi za neoporečnost raziskave in izvedbo po visokih standardih.
Velika Britanija bo poseben izziv za hrvaške analitike, saj je v okviru spletnega oglaševanja največji evropski trg in hkrati tretji največji trg na svetu. Jan Jilek, direktor podjetja DotMetrics, je poudaril, da je internet daleč najpomembnejši oglaševalski kanal na britanskem trgu in da je razdelitev proračuna odvisna od kakovostnih podatkov. »Velika Britanija je liga prvakov spletnega oglaševanja. Gre za trg, na katerem bo kmalu 70 odstotkov celotnega oglaševalskega proračuna namenjenih izključno spletnim kampanjam in velja za najbolj razvitega na svetu. Zmaga na takšnem razpisu je stvar prestiža in odlična referenca za naprej. Poleg tega smo že pričeli s pogovori za implementacijo raziskave na drugih evropskih trgih. Želim poudariti, da Hrvaška ostaja naš HUB in da bo analiza podatkov izvedena iz Zagreba« – je poudaril Jilek in dodal, da se bo njihovo število zaposlenih zaradi te pogodbe povečalo za več kot trikrat, podoben trend pa pričakujejo tudi v prihodnjih letih.
DotMetrics Audience je izvirna hrvaška metodologija, ki jo je FistNet razvil skupaj z Ipsos Adria. Gre za rešitev, ki zbira podatke o prometu na spletnem mestu tako, da beleži in shrani ves promet na spletnem mestu ter ga poveže z demografskimi podatki iz anket in bazičnih raziskav. »Sistem analitike je v marsičem edinstven«, poudarja Tomislav Fistrić, soustanovitelj in direktor tehnologije v FistNetu, in načrtuje, da bo trg v Veliki Britaniji nadgradil tehnologijo, ki bo omogočila še bolj kakovostno analitiko. »DotMetrics je prvi pravi “big data” analitični sistem, ki je bil ustvarjen na Hrvaškem. Sledimo stvarem, ki so pomembne za oglaševalce, in ponujamo različne vrste analiz podatkov. Naša metodologija se je izkazala za bolj kakovostno, a tudi hitrejšo od konkurence. Do zdaj so v Veliki Britaniji na podatke o dosegu čakali mesec dni, mi pa jim bodo vsak dan dostavili podatke za prejšnji dan« je dejal Fistrić in dodal, da načrtujejo tudi razvoj novih izdelkov, kot je spremljanje zvestobe uporabnikov portalov.
V podjetju DotMetrics so se že lotili priprav za nastop na britanskem trgu, ki se uradno začne 1. januarja 2021, pri čemer je pogodba podpisana za naslednjih pet let.
Kaj to pomeni za slovenski trg? V Sloveniji je Svet pristopnikov MOSS na razpisu za obdobje 2020-2022 ponovno izbral podjetje Ipsos Slovenija, ki v sodelovanju z DotMetrics-om od leta 2016 skrbi za dnevno dostavo podatkov o obiskanosti spletnih strani slovenskih založnikov. Izvedba raziskave se bo v Sloveniji postopoma obogatila z novostmi kot so poročanje interesov naprav glede na čas, bounce rate in vračajoči obiskovalci, orodna vrstica brskalnika z izbranimi DotMetrics indikatorji posamezne spletne strani, merjenje videa ter agencijski vstop, z uporabniško prijaznim orodjem za medijsko načrtovanje. V podjetju Ipsos smo v prvi vrsti zelo zadovoljni, saj je ekipa DotMetricsa v sodelovanju z Ipsosom v razvoj projekta vložila ogromno dela, znanja in nenazadnje tudi veliko finančnih sredstev.
Uspeh na Britanskem trgu pomeni, da delamo dobro. V prihodnje bomo produkt razvijali skupaj s strokovnjaki enega najnaprednejših trgov na svetu. Ta bo narekoval tempo in zahteval rešitve za kompleksne probleme, mi pa bomo pri tem soudeleženi. Seveda imamo še veliko prostora za izboljšave in verjamemo, da bo njihovo znanje in nenazadnje njihov proračun, pospešilo razvoj. Vemo namreč, da lokalni trgi nimajo dovolj finančnih sredstev, da bi realizirali dobre ideje, ki že obstajajo. Upamo, da se bodo ti prebudili in pričeli več sredstev preusmerjati v digitalno okolje. Merjenje obiska spletnih medijev namreč postaja veliko bolj zanesljivo od merjenja dosega klasičnih medijev, čas je torej, da v prihodnjih letih trgu ponudimo več metrik, ki bodo oglaševalce prepričale o smotrnosti vlaganja v digital, da ne bodo čakali na jutri.
Področje s katerim se ukvarjamo, je zelo dinamično, tako s pravnega vidika (GDPR, ePrivacy), kot tudi zaradi pogostih sprememb brskalnikov – na primer aktualni Chrome SameSite cookie update. Veliki Britaniji smo morali dokazati, da smo dosedanje prepreke uspešno rešili ter da imamo načrt, kako naprej. Vse to pa je bila uvertura za leto 2020, v katerem bomo celo leto pripravljali začetek merjenja v Veliki Britaniji, ki se prične z januarjem 2021. V tekočem letu načrtujemo sistemske spremembe, razvoj in implementacijo novih modulov ter izobraževanje trga. Izziv je velik, saj se bo obseg izmerjenih naprav iz trenutnih 20 milijonov, povečal za približno 10-krat. Govorimo torej o povečanju vsega – izmerjenih uporabnikov spleta, števila spletnih strani, oglasov, agencij. Gre torej za veliko priložnost, ki pa se ni kar zgodila, ampak smo jo ustvarili sami – s trdim delom in dobrim produktom, ki ga želimo v prihodnje še nadgrajevati.
Alen Šabanović, projektni vodja, Ipsos