IAB Slovenija je prejšnji mesec predstavila izsledke raziskave investicij v digitalne medije v preteklem letu. Tako v Sloveniji, kot v Evropi, je digitalno oglaševanje v lanskem letu celo raslo. Znotraj te rasti seveda niso rasli vsi, a izredno vzpodbudno je, da so rast, pa čeprav majhno, zabeležili tudi domači mediji.
Razlogov za to je veliko. Najpomembnejši je gotovo ta, da je epidemiološka situacija eksponentno povečala tako obisk spletnih medijev kot trgovin. Tako nekateri oglaševalci sploh niso zmanjšali investicij, ampak so jih celo pospešili. Tisti, že pripravljeni na digitalno prihodnost, so namreč beležili rasti na vseh področjih.
A ob tem je potrebno osvetliti tudi nekatere druge dejavnike. K rasti ni prispevalo samo »perfromance« oglaševanje. V zadnjih dveh četrtletjih je poskočilo tudi prikazno oglaševanje kot posledica znamčenja. Tiste blagovne znamke, ki so v krizi videle priložnost, so namreč posegle po kanalu, preko katerega so lahko hitro in učinkovito nagovarjale velik del potencialnih kupcev. Digitalno oglaševanje se je izkazalo kot kakovosten in nepogrešljiv partner v odzivu na velike spremembe na trgu.
Razlogov, ki govorijo v prid digitala, je mnogo, verjetno toliko, kot je oglaševalcev. Pri tem moramo imeti v mislih tudi to, da uspešna strategija in učinkovito upravljanje oglasnih investicij v negotovih in kriznih časih, predstavlja še toliko večjo skrb in odgovornost odločevalcev. Verjamem, da je v preteklem letu in pol odločilno vlogo pri gibanjih investicij v oglaševanje odigralo prav zaupanje v digital in spletne medije. To spoznanje je pomembno za razumevanje preteklosti, predvsem pa verjamem, da bo odločilno vplivalo na skokovito rast digitalnega oglaševanja v prihodnje, čeprav ne brez izzivov.
Izzivov, s katerimi se sooča digitalno oglaševanje in z njim povezane meritve, je veliko. Od nepristranskosti tistega, ki meri, do meritev, ki niso, in tudi nikoli ne bodo 100% natančne. In četudi vzamemo v zakup številne realne omejitve meritev, je digitalno še vedno bolj natančno izmerljivo kot karkoli drugega. In še posebej v časih velike negotovosti prav projekti kot je MOSS potrjujejo vlogo kakovostnih in verodostojnih meritev slovenskih spletnih medijev, ki ustvarjajo zaupanje in pomagajo oglaševalcem snovati akcije, ki temeljijo na preverjeni metodologiji, merljivih, objektivno primerljivih in transparentnih podatkih. Seveda pa to ne pomeni, da se lahko z lokalnimi meritvami na tej točki zadovoljimo ali celo obstanemo. Stroka, mediji in oglaševalci si moramo še naprej prizadevati, da se bo projekt merjenja slovenskih spletnih medijev MOSS Dotmetrics uspešno nadgrajeval tudi v prihodnje. Da bo še naprej sledil visokim pričakovanjem stroke, novostim tehnologije, uporabe piškotkov in spremembam evropske spletne zakonodaje. In nenazadnje z upoštevanjem izkušenj trga in lokalnih značilnosti tudi ohranjal prednosti valutne raziskave MOSS.
Pri vsakdanjem načrtovanju in izvedbi oglaševanja se stroka in mediji srečujejo s številnimi raziskavami in merjenji obiska ter se trudijo kar najbolje predstaviti in upravičiti prisotnost svojega medija pri vsakdanjem načrtovanju in izvedbi akcij. Gre predvsem za spoznanje, da so slovenski mediji pod ogromnim pritiskom tuje konkurence, novih tehnologij, trendov in poslovnih modelov. Biti konkurenčen, se prilagoditi, se primerjati in preživeti je bitka, ki ni zaman.
Merjenje obiskanosti slovenskih spletnih strani poskuša trgu nastaviti ogledalo, ga narediti bolj razumljivega in transparentnega. Tudi zato MOSS v prihodnje pripravlja še en zanimiv vpogled v stanje na trgu. V zadnjih mesecih smo namreč preverjali, kaj slovenski mediji ponujajo oglaševalcem in kakšen je odnos med povpraševanjem in ponudbo. Z rezultati bomo poskusili še dodatno opolnomočiti medije in oglaševalce, da bodo bolje razumeli trg in njegovo razdrobljenost, svojo pozicijo in tržne priložnosti v njem.
Pripravljamo serijo tematskih izobraževanj, kjer bomo predstavili slovenski spletni medijski trg in vlogo MOSS-a v njem tako z vidika merjenja kot načrtovanja. Ob tem se bomo posvetili tudi pomembnejšim spremembam ter priložnostim, ki jih slovenski spletni medijski prostor nudi oglaševalcem. Za vse, ki si želite bolj individualnega pristopa, bomo izobraževanja prilagodili in jih pripeljali k vam. Tako v MOSS-u ostajamo zvesti svojemu dolgoletnemu poslanstvu – tudi v novi realnosti in prihodnosti.
Nataša Smirnov, MOSS ambasadorka
Prispevek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, julij 2021.